27 ژوئیه 2022- یک مطالعه جدید نشان داد که اسید پانتوتنات، که به عنوان ویتامین B5 نیز شناخته می‌شود، تولید چربی قهوه‌ای را هم در کشت‌های سلولی و هم در موش‌ها تحریک می‌کند. این مطالعه قبل از چاپ در مجله ی آمریکایی فیزیولوژی-غدد درون ریز و متابولیسم، به صورت آنلاین منتشر شده است. این مقاله به عنوان مقاله ی منتخب انجمن فیزیولوژی آمریکا(APSselect) برای ماه جولای انتخاب شد.

محققان نوشتند: ما پانتوتنات اسید را به عنوان یک فعال کننده مؤثر چربی قهوه ای شناسایی کردیم که می تواند از چاقی جلوگیری کند و ممکن است یک استراتژی امیدوارکننده برای درمان بالینی چاقی و بیماری های متابولیکی مرتبط باشد.

برخلاف چربی سفید رایج تر، چربی قهوه ای بمنظور تولید گرما برای بدن، کالری می سوزاند. در شرایط خاص، چربی سفید می تواند به چربی قهوه ای تبدیل شود. دانشمندان زیادی تاکنون رفتار چربی قهوه ای و روش­های تبدیل چربی سفید را به چربی قهوه ای به امید یافتن درمان هایی برای چاقی بررسی کرده اند.

این تیم تحقیقاتی، ویتامین B5 را از بین ترکیباتی انتخاب کرد که به دلیل ایمنی و دسترسی آسان، پتانسیل بالایی دارند. آنها به کشت سلولی بافت انسانی ویتامین B5 افزودند. پس از شش روز، سلول‌ها افزایش تعداد مارکرهایی را نشان دادند که بیانگر افزایش میتوکندری هستند- بخشی از سلول که کالری می‌سوزاند و چربی قهوه‌ای مقدار بیشتری میتوکندری نسبت به چربی سفید دارد. رنگ آمیزی بافت نیز افزایش چربی قهوه ای را نشان داد.

آنها سپس موش‌های نری را که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند را به مدت 11 هفته با ویتامینB5  یا محلول نمکی به عنوان شاهد، تحت درمان قرار دادند. موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب که تحت درمان با ویتامین B5 قرار گرفته بودند، در مقایسه با موش‌هایی که ویتامین B5 دریافت نکردند، نه تنها به طور کلی، بلکه به‌طور خاص، چربی کمتری در زیر پوست و کبد داشتند. دو گروه دارای مقدار قابل مقایسه ای عضله بودند، که نشانه ای از کاهش وزن به دلیل کاهش چربی بود.

علاوه بر کاهش چربی، موش های تحت درمان با ویتامینB5 ، کاهش قابل توجهی در بیماری کبد چرب، کاهش سطح انسولین خون و بهبود تحمل گلوکز نشان دادند.محققان نتیجه گیری نمودند که پانتوتنات اسید، پتانسیل درمان چاقی و دیابت نوع 2 را دارد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/vitamin-b5-may-help-weight-loss-by-turning-on-brown-fat